Het coronavirus heeft een serieuze impact op ons dagelijks leven. Wij willen de gezondheid van onze medewerkers, hun familieleden en van alle mensen waar wij contact mee hebben zo veel mogelijk beschermen tegen verdere verspreiding van het coronavirus. In deze blog leest u hoe wij omgaan met coronavirus.
Update dienstverlening
Gelet op de ontwikkelingen rond het coronavirus werken de juristen van Jurable sinds 16 maart jl. vanuit huis. Het kantoor is geopend om ervoor te zorgen dat we goed bereikbaar blijven. Uiteraard zijn wij goed bereikbaar via de gebruikelijke mailadressen en via de telefoon (0174 643 892). Ons IT-systeem functioneert goed, waardoor iedereen toegang blijft houden tot alle benodigde gegevens om het werk uit te voeren.
Fysieke afspraken worden in beginsel verzet of – indien mogelijk – telefonisch of via videobellen gevoerd. Wij houden graag contact op alle manieren die nu nog veilig mogelijk zijn.
Uitvoering werkzaamheden
De eerste week thuiswerken was voor ons nog wel even wennen. Normaliter is iedereen de hele dag op kantoor, en kan er dus makkelijk even een momentje worden gekozen om samen te overleggen. Alles wat wij mogelijk nodig kunnen hebben voor de uitvoering van ons werk staat op de computers of bevindt zich in het kantoor. Persoonlijk merkte ik pas hoe vanzelfsprekend al die zaken voor mij waren toen ik thuis begon te werken.
Gelukkig wende het voor ons allemaal snel en werken wij inmiddels weer als een goed geoliede machine. Het overleg verloopt via (beeld)bellen en ook alle benodigdheden om het werk te kunnen uitvoeren zijn voor ons thuis ook beschikbaar. Daardoor krijgen we veel werk verzet. Als kers op de taart drinken wij ook weer, net zoals voor 16 maart, iedere ochtend gezellig samen een kopje koffie, hoewel dit nu gebeurt vanuit huis en via whatsapp (beeld)bellen. Alleen de nieuwe vlogs (te zien via deze link) zullen voorlopig niet worden opgenomen. Al met al hebben wij dat best goed geregeld, al zeg ik het zelf.
Verloop procedures
Meteen na de aankondiging van de maatregelen van de overheid kwamen de eerste berichten van bezorgde ambtenaren. Wat gebeurt er met lopende aanvragen of bezwaren, waarin door corona niet tijdig kan worden beslist. Is dit een overmacht situatie, waardoor termijnen voor lopende aanvragen kunnen worden uitgesteld? Daarover is nog maar lastig een antwoord te geven, omdat er zowel goede argumenten voor als tegen bestaan.
Ongeacht het antwoord op die vraag, merken wij dat de ambtenaren van gemeenten waar wij mee te maken hebben, zich vanuit huis enorm inzetten om alle besluiten toch tijdig te kunnen nemen. Ook van hen zien wij veel initiatief om alle procedures zo snel en goed mogelijk tot een goed einde te brengen. Procedures waarvan wij hadden verwacht dat die door corona zeker vertraging zouden oplopen, werden tegen onze verwachting nog sneller dan normaal afgehandeld. In deze blog willen dan ook onze waardering uiten voor iedereen die zich flexibel inzet en hard werkt om ons samen door deze tijd heen te slaan.